Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
Vandalisering av hållplatser är ett problem som drabbar många. Foto: Västfastigheter, VGR

Vandaliserade hållplatser kostar miljoner

Förra året vandaliserades hållplatser som Västfastigheter hanterar för två och en halv miljon kronor. Även om summan är lägre än året innan fortsätter skadegörelsen att vara ett omfattande problem. 

– Vandaliseringen är ett stort problem för oss sett ur flera perspektiv. Det handlar om de ekonomiska kostnaderna, upplevelserna för resenärerna i kollektivtrafiken, arbetsmiljön för vår driftpersonal och även alla andra som blir påverkade. Till exempel att cyklar får punktering eller att man inte kan använda gångbanan, säger Lars-Erik Pedersén på Västfastigheter. 

Västfastigheter är en förvaltning inom Västra Götalandsregionen, VGR, som bland annat har hand om merparten av kollektivtrafikens hållplatser i Västra Götaland. Drygt 5000 av hållplatserna har väderskydd och varje år sker tusentals vandaliseringar av väderskydden. Framför är det klotter men de stora kostnaderna är att ta hand om och ersätta glasrutor som krossats. 

Över 2000 krossade glasrutor 

Förra året krossades 2177 glasrutor till en kostnad av närmare 2,3 miljoner kronor, drygt 230 000 kronor har lagts på att sanera klotter. 

Bild på Lars-Erik Pedersén
Lars-Erik Pedersén

– Vi har under lång tid jobbat med en rad olika åtgärder för att minska skadegörelsen på vår utrustning i regionen, för oss är allt klotter och glaskross vandalisering. När det gäller klotter så är det allt från ett pennstreck till helt nedmålade väderskydd. De åtgärder vi gör som alternativ till glas är att vi kan sätta en plastskiva, plåt eller så låter vi bli att sätta i något alls, säger Lars-Erik Pedersén. 

Varför har man överhuvudtaget glas i väderskydden? 

– Det är en trygghetsfråga. Att ha genomskinliga hållplatser ger en ökad trygghet. Det är viktigt att kunna se in i ett väderskydd för att se vem som står där eller för den som står i väderskyddet att se vem som är på väg dit. Det är också lättare för kollektivtrafiken att upptäcka väntande resenärer.

Statistik som visar att glasrutekrossning ökat under 2010-talet.
Källa: Västfastigheter, VGR

Viktigt med snabba åtgärder 

Varje skadegörelse polisanmäls men det är sällan någon som åker fast. En av de bästa åtgärderna för att förhindra ytterligare skadegörelse är att snabbt åtgärda väderskydden. När Västfastigheter får kännedom om en vandaliserad hållplats så ska den åtgärdas inom 48 timmar. 

– Är en plats redan skräpig är det lättare för andra att skräpa ner, detsamma gäller skadegörelse. Och för klottrare som vill att deras tagg ska synas länge blir det inte lika roligt att klottra om det försvinner snabbt, säger Lars-Erik Pedersén. 

Text: Andreas Kron
vgrfokus@vgregion.se 

Statistik som visar att kostnaderna för vandalisering av hållplatser ökat.
Källa: Västfastigheter, VGR

Fotnot: I centrala Göteborg hanterar privata företaget JC Decaux cirka 550 väderskydd, dessa ingår inte i statistiken. 

Läs även: Elbussarna rullar ut över Västra Götaland