Hasse Persson från Hyssna blev världsberömd för sina foton från klubben Studio 54 i New York. Porträttfoto: Emma Skerfe, övriga: Hasse Persson.

Hasse Persson är fotografen från Hyssna som började sin bana på Borås Tidning vid femton års ålder. Sedan dess har kameran tagit honom ut i världen och världen till Sverige. Hans unika fotografier av okända människor på Studio 54 i New York har gått till fotohistorien. Idag tilldelas han, som första fotograf, Västra Götalandsregionens kulturpris.

Under Hasse Perssons 23 år i New York som fotograf för Expressen och Dagens Nyheter täckte han ”det mesta av nyhetsvärde” – presidentkampanjer, olympiader, fotbolls-VM och krig.

– Att fotografera Vietnamkriget 1971 var omskakande och har djupt påverkat min syn på krig och politik. Men annars har det varit fantastiskt att arbeta som världsfotograf – jag har fotograferat sex amerikanska presidenter och följt lika många presidentkampanjer, berättar Hasse Persson.

Såg Elvis i kistan

När Elvis Presley dog i augusti 1977 spreds rykten om att han fortfarande levde. För att sätta stopp för ryktesspridningen beslutade familjen att bjuda in några utvalda för att få se kroppen och bekräfta dödsfallet. Hasse Persson var en av dem.

– Jag blev utplockad, antagligen för att jag var från Europa, och fick bokstavligen gå in på Graceland och titta på Elvis där han låg i en kista. Det var nog det mest extrema jag var med om.

Just nu visas Hasse Perssons utställning ”Studio 54: Night Magic” på Brooklyn Museum i New York innan den åker vidare till Toronto. Hans bilder från klubblivet i 70-talets New York har blivit fotohistoria. Inne på den legendariska klubben var det utmanande att fotografera, mörkt och trångt. Hasse Perssons fototeknik, med lång slutartid, utmärkte sig; ”som att måla med ljuset”.

Studio 54

–  Jag hade ju fotograferat över hela världen och kunde ”trycka på knappen” så att säga, men jag förstod att om jag skulle fånga rörelser och ljus på en mörk klubb måste jag hålla slutaren öppen. Det var detta som blev unikt och som gjorde att många ville ha mina bilder – de såg både tidlösa och moderna ut. Dessutom fotograferade jag bara okända besökare – alla andra fokuserade på kändisarna, men mina bilder hade en helt annan karaktär.

Inne på den legendariska klubben var det utmanande att fotografera, mörkt och trångt. Hasse Perssons fototeknik, med lång slutartid, utmärkte sig; ”som att måla med ljuset”.
Inne på den legendariska klubben var det utmanande att fotografera, mörkt och trångt. Hasse Perssons fototeknik, med lång slutartid, utmärkte sig; ”som att måla med ljuset”. Foto: Hasse Persson

När Umeå blev kulturhuvudstad 2014 ville ett galleri ställa ut bilderna från Studio 54.
– Då trycktes en bok på engelska som blev globalt uppmärksammad. Helt plötsligt kom det artiklar från Taiwan, Hongkong och Los Angeles och böckerna tog slut på nolltid. De senaste åren har det visat sig att mina bilder är de bästa som togs där. Klubben stängde 1980 och året därpå kom AIDS…

Borås konstmuseum

Under åren i New York saknade Hasse Persson direkt respons på sina bilder från den svenska läsekretsen. Vid flytten hem till Sverige insåg han att han ”faktiskt var ganska känd” och att människor visste vem han var.

– När jag fick rollen som konstnärlig ledare på Hasselblad Center och sedermera blev chef för Borås konstmuseum så fick jag äntligen möta publiken, vilket har gett mig ännu större glädje. Jag vill göra utställningar som folk vill se. Under mina år på Expressen lärde jag mig hur viktigt det är att lyssna av vad människor vill.

– När jag började i Borås hade museet 16 000 besökare per år och när jag slutade 2012 hade vi fyrdubblat antalet. Ibland fick jag höra att jag var alltför populistisk, men jag gladde mig åt varje besökare som kom till museet. Jag stod alltid vid dörren och hälsade på folk. Jag ville att det skulle vara som att komma hem.

Vad är du mest nöjd med?
– Det är nog skulptursatsningen i Borås som började med Pinocchio. Och på Hasselblad Center gjorde jag den första utställningen om fotoboken som också blev omtalad med bland andra Karl Lagerfeldt i referensgruppen.

Bilder på vanligt folk

I höst visas en stor utställning om Lars Tunbjörk på Borås konstmuseum som Hasse Persson har curerat, ursprungligen till Fotografiska museet. Och så har han varit med och digitaliserat 12 000 fotografier i Hyssna hembygdsförening. Det är bilder från familjealbum – ”dåtidens digitalkamera” – som ger en bild av vardagslivet i Hyssna under 1900-talet.

– Tidigare var det en stor sak när kameran kom fram, men ingen reagerar när man tar fram en mobiltelefon nu. Kvaliteten på vardagsbilderna rasar, och hur ska vi bevara dem? Kändisar kommer det alltid att finnas kvar bilder på, men inte på vanligt folk.

Fotots rätta status

Du har efterlyst att någon tar nationellt ansvar för fotografiet?
– Ja, Sverige är det enda landet i Norden som inte har ett nationellt museum i fotografi. Men det finns en fransk modell som Sverige skulle kunna ta efter där man lagt ut uppdrag på olika institutioner att ta hand om enskilda konstnärskap: Nationalbiblioteket ska forska på Cartier Bresson, någon annan ligger under Centre Pompidou. Jag skulle gärna se att Sverige hade något liknande.

Vad gör det här priset för skillnad, utöver ett ekonomiskt tillskott?
– Det var någon av förra årets nobelpristagare som sade ”det bästa med det här priset är att man blir lyssnad på ett tag”. Jag ser fram emot att bli lyssnad på ett tag och kommer att fortsätta att arbeta för att fotografiet ska få sin rätta status!

Text: Ylva Gustafsson, Kimberly Åkerström
vgrfokus@vgrgion.se


Juryns motivering

Hyssna-New York tur och retur – världsfotografen Hasse Persson har blivit stilbildande för sina foton från Studio 54 i 70-talets New York där han lärde sig konsten att måla med ljus. När andra fotografer fokuserade på stjärnorna riktade Hasse Persson objektivet mot de okända besökarna. På samma sätt har han i sin roll som konstnärlig ledare och chef lyssnat av folkets röst och skapat köer till samtidskonsten. Jim Dines Pinocchioskulptur, ”Walking to Borås”, färdades i motsatt riktning, från USA till Borås, men båda visar vägen och vidgar vyerna.

Om Västra Götalandsregionens kulturpris

Västra Götalandsregionens kulturpris ska lyfta fram en framstående insats i kulturlivet inom något område som regionen särskilt vill uppmärksamma. Prissumman är på 150 000 kronor. Priset delas ut sedan 2004 och bland tidigare mottagare finns bland andra dramaturgen och författaren Carin Mannheimer, konstnären Arne Isacsson, Håkan Hellström, konstnären Carolina Falkholt samt filmarna Erik Hemmendorff och Ruben Östlund. Länk till mer information om kulturpriset

Om Hasse Persson

Född 1942 i Borås, bosatt i Hyssna. Började som fotograf 1958 på Borås Tidning. Mellan 1967-1990 bosatt i New York och bildjournalist för Expressen och Dagens Nyheter. Det var under denna tid, på 70-talet, som han skapade de legendariska fotona på Studio 54. Hans bilder har publicerats bland annat i Life, Newsweek och New York Times. Han har varit konstnärlig ledare för Hasselblad Center och chef för Borås konstmuseum, där han bland annat medverkade till att Jim Dines Pinocchio kom på plats. Han har också varit konstnärlig ledare för Strandverket på Marstrand. Nästa höst visas en stor utställning med Lars Tunbjörk på Borås konstmuseum curerad av Hasse Persson.