Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
Foto: Ines Sebalj

Väntetider i vården – Så vet du om du kan få hjälp snabbare

Är du trött på långa väntetider i vården? Det kan finnas en chans att få hjälp snabbare om du är beredd att resa till en annan vårdgivare i eller utanför Västra Götaland.
Vill du veta mer finns det nu både ett telefonnummer och en e-tjänst där du kan få mer information om vad som gäller för just dig.

Sjukvården i Västra Götalandsregionen (VGR) jobbar hårt med att korta vårdköer som förlängts under pandemin. Många operationer som inte varit akuta har fått skjutas upp eftersom personal behövts i covid-vården.

VGR hade redan innan pandemin långa väntetider inom vissa områden. Därför har man sedan flera år satsat hundratals miljoner på att köpa vård från andra vårdgivare.

Parallellt med sjukhusens egna arbeten med att korta köer så fortsätter satsningen på köpt vård. När du får besked om hur lång väntetiden är ska du också få information om ifall det finns möjlighet att få vård snabbare någon annanstans.

Resa till annan vårdgivare

Detta är ett sätt för VGR att uppfylla vårdgarantin. Om du hellre vill vänta kvar och få vård på ditt ”hemmasjukhus” kallas det patientvald väntan.

Men vill du och har möjlighet att resa till en annan vårdgivare för att få din vård snabbare så kan det i vissa fall vara möjligt.

–  Som patient ska du få den här informationen i samband med besked om din väntetid. Ställ annars frågan själv om vad som gäller för just det du väntar på. Vi har avtal med andra vårdgivare inom många områden och kan i vissa fall även använda oss av vårdgivare som andra regioner har avtal med, säger Levi Siljemyr, chef för Vårdgarantiservice.

Nytt telefonnummer

Vårdgarantiservice är en funktion som du kan komma i kontakt med genom att ringa
020 44 55 55 och välja knappval 3. Där kan du få svar på frågor om vårdgaranti och i vissa fall få hjälp att komma vidare till en annan vårdgivare med bättre tillgänglighet. Du kan även komma i kontakt med Vårdgarantiservice via 1177 vårdguiden e-tjänster.

–  I första hand ska man vända sig till mottagningen där man väntar eller till sjukhusets kontaktfunktion. Det är samma telefonnummer men knappval 1. Får man inte tydliga besked där så finns Vårdgarantiservice till för att hjälpa säger Levi Siljemyr.

Text: Bettina Axelsson
vgrfokus@vgregion.se


Läs mer om vårdgaranti på 1177.se.

Mer om vårdgaranti i VGRfokus: 

Satsningen som ska korta väntetider i vården

Ny enhet ska hjälpa till att korta sjukhusens vårdköer

Nyheter från Västra Götalandsregionen.