Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
Bild (beskuren): Paul Björkman

Färre missade sjukhusbesök – men de kostar fortfarande en halv miljard

Invånarna i Västra Götaland har blivit bättre på att dyka upp på sina bokade sjukhusbesök. De uteblivna besöken minskade med 7 procent mellan åren 2019 och 2024. Men de beräknas fortfarande kosta regionen över en halv miljard varje år – och skapar längre vårdköer.

Varje dag missas ett antal bokade besök på sjukhusen, det kan handla om både läkarbesök och annan typ av sjukvårdande behandling.

Det drabbar både patienterna och sjukhusen: vårdköerna blir längre, det finns en risk att patienten blir sämre, det blir ökad administration, och sjukhusen får ökade kostnader.

– Uteblivna besök är ju en förbrukad tid och tid får man aldrig igen, säger Levi Siljemyr, chef för avdelning avtal, produktionsstyrning och ekonomi på Koncernkontoret, Västra Götalandsregionen (VGR).

116 034 missade besök 2024

År 2019 missades totalt 131 577 bokade besök på de fem sjukhusförvaltningar som ingår i VGR. Förra året, 2024, var motsvarande siffra 116 034 uteblivna besök. Under samma period minskade det totala antalet sjukhusbesök något, vilket innebär att siffrorna inte går att jämföra rakt av.

Levi Siljemyr
Levi Siljemyr. Bild: José Lagunas Vargas

Tittar man i stället på det procentuellt, missades 5 procent av sjukhusbesöken år 2019. Siffran sjönk i början av pandemin för att sedan öka igen, men de två senaste åren har siffran stabiliserat sig på 4,6 procent. Det innebär en minskning med 7 procent sedan 2019.

– Vi har generellt sett en positiv trend när det kommer till uteblivna besök. Det är klart att det är många som är motiverade att arbeta bort det, men det går förmodligen att förstärka det arbetet ytterligare och påminna om vikten av att minska antalet uteblivna besök som en del att öka produktiviteten och tillgängligheten i vården, säger Levi Siljemyr.

Material togs fram

Inom VGR sker inget arbete centralt för att få ner uteblivna sjukhusbesök, utan varje sjukhusförvaltning arbetar med frågan på egen hand. Därför finns heller inget enhetligt svar på varför patienterna har blivit bättre på att dyka upp på sina bokade besök.

Däremot tog regionen centralt fram material för några år sedan med ett antal exempel på hur man kan arbeta för att få ner antalet uteblivna besök.

– Om det har påverkat eller om det är situationen som kräver det – med trängande resurser och ökande behov som kräver effektivare arbetssätt – och som har lett till det här, det kan vi egentligen inte svara på, säger Levi Siljemyr.

Slarv hos patienten – eller vårdgivaren

I materialet listades ett antal skäl till varför patienter uteblir från sina bokade besök: det kan handla om patienten inte har vetat hur tiden ska bokas av, att patienten inte har förstått vad som står i kallelsen, att patienten inte vågar gå till sjukhuset, att patienten har försovit sig eller lagts in på sjukhus, att kallelsen inte har kommit fram eller kommit till fel adress, eller att patienten inte har råd med besöket.

Det kan också handla om slarv hos vårdgivaren:

– På ett av våra sjukhus hände det på en enhet att patienterna vände om när de precis kommit fram till avdelningen och läste remissen igen, för där stod det ”ta gärna med kontanter” trots att det numera var en kontantfri enhet. Man hade glömt att ta bort den texten i kallelserna, så då sprang patienterna iväg och börja ta ut pengar och kom tillbaka för sent.

Beror på typen av vård

Hur många uteblivna besök en mottagning eller avdelning har varierar rejält, och beror till stor del på vilken typ av vård som bedrivs där.

– Ibland har personalen också svårt att skicka påminnelser – alla patienter har inte en fast adress, eller ett telefonnummer att skicka påminnelser till, säger Levi Siljemyr.

I de förslag för att minska uteblivna besök som listas i VGR:s material finns till exempel sms-påminnelser, mer lättlästa kallelser, att ersätta ett fysiskt besök med ett telefonsamtal eller digitalt besök, att försöka motivera patienten att inte utebli, och att patienten själv får boka sin tid.

– Sannolikheten ökar kraftigt för att man dyker upp på en tid man har fått boka själv, jämfört med om man blir kallad till en tid. Får man hem ett papper med en tid, så kan man till exempel glömma att kommunicera tillbaka att den inte passar. Att få boka sin egen tid tror vi därför är väldigt viktigt. Vi vet också att om en patient blir påmind om en bokad tid i ett par omgångar spelar det roll för att personen ska dyka upp.

Kostnad: drygt en halv miljard

Beräkningar visar att uteblivna besök på sjukhusen kostade VGR cirka 400 miljoner kronor år 2016, cirka 600 miljoner kronor år 2018 och cirka 550 miljoner kronor år 2019.

För 2024 finns ingen sådan beräkning, men om man ser till att antalet uteblivna besök har minskat samtidigt som prisindex under åren 2019–2024 ökade med cirka 24 procent hamnar motsvarande kostnad på cirka 550 miljoner kronor.

– Den siffran hade varit högre om inte antalet uteblivna besök minskat, säger Lars Levin, regionutvecklare inom ekonomi på Koncernkontoret, VGR.

Text: Elin Widfeldt
E-post: vgrfokus@vgregion.se
Om allmänna handlingar – tänk på detta när du kontaktar VGRfokus!

LÄS OCKSÅ: Noll uteblivna vårdbesök – tack vare ”ringbrev”


Avgift vid uteblivet besök

I VGR tas en avgift ut när en patient missar ett bokat besök. Avgiften motsvarar den ordinarie besöksavgift som patienten skulle ha betalat. Även vid besök och undersökningar som är avgiftsfria tas en avgift tas ut, då på 100 kronor. Patientavgiften täcker inte kostnaden för vården (personal, lokaler, administration).

Patientavgifter i Västra Götaland – 1177

TIDIGARE ARTIKLAR I VGRFOKUS:

Sjukhusförvaltning 2019 2020 2021 2022 2023 2024
NU 5,4% 4,6% 4,3% 4,3% 4,5% 4,9%
SkaS 5,3% 4,6% 5,2% 5,6% 5,3% 4,9%
SU 4,5% 3,7% 3,9% 4,4% 4,3% 4,3%
SV 5,0% 4,1% 4,6% 4,9% 4,7% 4,7%
SÄS 5,6% 4,7% 4,2% 4,7% 4,7% 4,9%
Totalsumma 5,0% 4,2% 4,3% 4,7% 4,6% 4,6%

tabell över uteblivna sjukhusbesök