Digitala vårdappar och e-tjänster förstärks för att avlasta annan vård. Foto: Pixabay

Spridningen av coronavirussjukdomen covid-19 har gjort att trycket ökat stort på vården över hela landet. Nu förstärker flera vårdgivare sina e-tjänster. Genom att använda digitala vårdappar och e-tjänster kan det bli både lättare att komma fram och man utsätter inte sig själv och andra för smittspridning.

Viktigt: Om du har förkylningsliknande besvär som kräver vård, läs på 1177.se om hur du kontaktar vården.

I Västra Götaland är en stor andel av vårdcentralerna anslutna till så kallade vårdappar där man genom videomöten via sin telefon kan få träffa läkare och annan vårdpersonal. Det går att få hjälp med lindriga besvär och läkarna kan skriva ut recept.

Olika vårdgivare har olika appar

Närhälsan som har drygt hälften av vårdcentralerna i Västra Götaland har förstärkt sitt arbete med appen Närhälsan online. Bland annat har ett stort antal sjuksköterskor och läkare snabbutbildats för att omgående kunna gå in och arbeta via appen.

Praktikertjänst har 18 av sina 20 vårdcentraler i Västra Götaland anslutna till appen Praktikertjänst24.

– Våra vårdcentraler försöker styra över till den digitala ingången. Det är bra verktyg för att minska smittspridningen. Öppna mottagningar är en nästan perfekt miljö för en drabbad person att sprida smittan vidare till sårbara patienter som drabbats av exempelvis cancer eller hjärt-kärlsjukdom. Och genom att på förhand ha kontakt med patienterna minskar tiden i väntrummet, vilket kan minska smittorisken, säger Erik Magni, presschef på Praktikertjänst.

Andra vårdgivare som har avtal med Västra Götalandsregionen och också har appar är exempelvis Capio som har appen Capio Go och MedPro med Medpro Online.

– Genom Medpro Online kan våra patienter enkelt komma i kontakt med oss antingen på telefon eller genom konvertering till en online mottagning med läkare och sköterskor. Vi har sedan måndag kört för fullt på detta och ser att redan nu finns en pågående stor konvertering till digitala besök. Det är mycket positivt att patienterna tar åt sig att förändra kontakt form så snabbt när det behövs, men också klart att mycket kommer till att återgå till fysiska besök när Corona krisen är överstått, säger Hans Wittrup, läkare och koncernchef för Medpro Clinic Group.

Kolla med din vårdgivare och 1177.se

Fler vårdgivare kan också ha digitala lösningar så därför är ett tips att besöka din vårdcentrals hemsida för att se vad de kan erbjuda.

Genom att logga in på 1177.se går det också att få kontakt med ett flertal vårdmottagningar. Olika mottagningar erbjuder olika tjänster men det kan exempelvis handla om att förnya recept och boka, omboka eller avboka tider.

Länk till e-tjänster på 1177.se.

Text: Andreas Kron
vgrfokus@vgregion.se


Läs även: