Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
Med hjälp av AI går det att öva på att föra krisstödjande samtal. På datorskärmen syns avataren i VirtualSpeech-plattformen. Bild: Åsa Thulin

Frivilligresursen på Sahlgrenska tränar krisstöd med AI

Vid allvarliga händelser och kriser finns ett stort behov av krisstödjande samtal med de drabbade. Frivilligresursen på Sahlgrenska Universitetssjukhuset tränar på att möta personer i kris med hjälp av AI, för att kunna avlasta ordinarie personal vid behov.

– Vi är många inom VGR som möter människor i kris. Vid en större händelse är det många av våra krisstödjare som skulle behöva jobba i sina ordinarie uppdrag, så frivilligresursen är ett väldigt välkommet tillskott, säger Charlotte Hveem, regional samordnare för krisstöd i Västra Götalandsregionen.

Charlotte Hveem leder ett innovationsprojekt som finansieras av VGR Innovationsfond. Inom ramen för projektet har ett system utvecklats för att öva psykologisk första hjälpen i VR-miljö med avatarer som har drabbats av allvarliga händelser.

Terrorattack, översvämning eller eldsvåda

Charlotte Hveem
Charlotte Hveem. Bild: José Lagunas Vargas

Projektet är ett samarbete med VirtualSpeech. Det är stor efterfrågan på att få öva, från medarbetare i hela VGR.

– Krisstöd är ingen behandling utan det omfattar medmänsklighet, praktiskt, psykologiskt och socialt stöd. En psykologisk första hjälpen, säger Charlotte Hveem.

Vid det här utbildningstillfället är det deltagare från Sahlgrenska Universitetssjukhusets frivilligresurs som får öva. Charlotte Hveem går först igenom metoder och principer för krisstöd. Sedan sprider deltagarna ut sig i rummet. Några övar i VR-miljö med VR-glasögon på sig, några övar med dator.

Avatarerna som deltagarna möter är datoranimerade figurer, som agerar som om de varit utsatta för en allvarlig händelse. Deltagarna kan välja om avataren har varit med om en terrorattack, översvämning eller eldsvåda.

”Skulle kunna sitta hur länge som helst”

Det sorlar i rummet medan deltagarna ställer frågor och pratar med avatarerna. Handledaren kan följa de olika samtalen via mobil och se hur det går. Övningssamtalen pågår i knappt tio minuter. Efteråt får deltagarna omedelbart feedback på sitt samtal, från AI:n.

– Det var jättespännande. Det tar bara någon sekund så är man i det. Jag skulle kunna sitta hur länge som helst och öva, säger Jenny Sandgren, en av deltagarna i frivilligresursen.

– Jag hade suttit minst 20 minuter med personen i verkligheten, så jag tyckte att det var lite stressigt. Jag fick återkopplingen att jag skulle ställa ännu fler öppna frågor, säger Malin Sköld, som också ingår i frivilligresursen.

Till vardags arbetar Malin Sköld som socialsekreterare i äldreomsorgen. Hon ser ett stort värde i att engagera sig i frivilligresursen.

– Om det blir en större kris vill jag kunna hjälpa till, och det är bra att hjälpa till under ordnade former.

Text: Åsa Thulin
E-post: vgrfokus@vgregion.se
Om allmänna handlingar – tänk på detta när du kontaktar VGRfokus!

LÄS OCKSÅ:


Krisstödjare

En krisstödjare har samtal med personer i kris. Samtal med krisstödjare kan erbjudas för att minska risken för psykisk ohälsa efter en allvarlig händelse. Krisstödet kan aktiveras snabbt efter en allvarlig händelse och krisstödsteamet är sedan aktiverat i ungefär ett dygn, maximalt upp till tre dygn.