Idag går Västra Götalandsregionens (VGR) nya ambulanshelikopter i tjänst. Den fabriksnya maskinen värd 85 miljoner ökar invånarnas möjligheter att få snabb hjälp vid olyckor och allvarlig sjukdom.
Helikoptern som tillverkas av företaget Leonardo och går under beteckningen Agusta Westland 169 kom direkt från Italien i mitten av maj. Sedan dess har piloter och vårdpersonal vid ambulanshelikoptern i VGR fått utbildning och träning medan den 17 år gamla helikoptern fortfarande varit i bruk.
Den nya helikoptern är utrustad med den allra senaste tekniken och förberedd för kommande tekniska möjligheter.
Helikopterplatta på taket
– På sikt kommer vi att kunna flyga i sämre väder än vad som är möjligt idag. Maskinen är förberedd för en slags tredimensionell GPS som gör det möjligt att navigera även vid dålig sikt, säger Per Arnell, verksamhetschef för ambulanshelikoptern i VGR.
Den nya helikoptern får landa på byggnader som har sin helikopterplatta på taket, vilket inte var tillåtet med den gamla. Det medger taklandning på till exempel på nya Drottning Silvias barnsjukhus i Göteborg och sjukhuset i Linköping som tar emot svårt brännskadade.
– Med den nya helikoptern kan vi ta fler uppdrag vilket ökar sannolikheten att vi kan komma till dem som bäst behöver det. Vi har haft mycket tekniska problem med den gamla, säger Per Arnell.
Scandinavian Air Ambulance
För att säkerställa driften ytterligare finns en identisk backup-helikopter som delas med helikopterbaser i Östersund, Lycksele och Gällivare. Den gamla helikoptern tas ur bruk då den är såld till USA.
VGR har tecknat ett fyraårigt avtal med Scandinavian Air Ambulance som äger den nya helikoptern. Avtalet innebär att VGR har tillgång till den toppmoderna helikoptern bemannad med två piloter dygnet runt årets alla dagar.
Helikoptern är precis som tidigare bemannad med läkare och sjuksköterska som växelvis tjänstgör på olika sjukhus i VGR. De kan ge patienten avancerad medicinsk vård under flygning till sjukhus.
Text: Bettina Axelsson
Film och foto: Kent Eng
vgrfokus@vgregion.se
Läs också:
Blod i helikopter kan rädda liv
Magnhild räddades av helikopterblodet – ”Så gränslöst tacksam”
Fakta:
Det avgör om helikopter larmas istället för ambulans:
1. Allvaret i skadebilden, om det är hot om livet eller en diagnos där tiden spelar en avgörande roll.
2. Transporttiden i kombination med den kompetens som finns i helikoptern som kan påbörja avancerad vård från start.
3. Geografin, lårbensbrott på ö i skärgården transporteras mer skonsamt i helikoptern än på båt om det är dåligt väder till exempel.
Kommentarer är stängda.