Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
Tolkarna: Dino Odobasic, Zarha Aden, Hassan Finey, Hussein Alasow. Foto: Anna Rehnberg

Tålamod, envishet och samarbete fick fler i Bergsjön att vaccinera sig

Bra vård på patientens villkor har gett Nötkärnans vårdcentral i Bergsjön skyhöga förtroendesiffror. Men att växla in förtroendet i vaccinationsvilja var inte helt enkelt.
– Det har krävts tålamod, envishet och samarbete för att nå en hyfsad vaccinationstäckning, säger Christer Andersson, verksamhetschef.

När Christer Andersson trodde att patienternas höga förtroende betydde att det skulle vara lätt att få dem att vaccinera sig hade han fel. Vaccinmotståndet visade sig vara lika stort bland patienterna listade på Nötkärnan som hos resten av befolkningen i området.

Under en lång tid kämpade personalen på Nötkärnan i motvind och det var först när man etablerade ett samarbete med Bellevuemoskén som det vände.

Vaccinationstvång i moskéerna

– Vi vaccinerade ledningsgruppen i moskén och de gjorde en ambitiös film om det på både arabiska och somaliska, berättar Christer. Efter det såg vi att intresset ökade. När sedan moskéerna införde vaccinationstvång för besökarna tog det verkligen fart.

Verksamhetschef Christer Andersson
Verksamhetschef Christer Andersson på vårdcentralen Nötkärnans laboratorium. Foto: Anna Rehnberg.

 

Samtidigt har personalen på Nötkärnan lagt ner ett idogt och envist arbete på att få fler att vaccinera sig. Under en period fanns drop-in-tider för vaccination varje dag i veckan och vid alla patientbesök pratade man även vaccinationer. Alla fick frågan om de var vaccinerade och om så inte var fallet blev de erbjudna en tid. Det har gett en vaccinationstäckning som Christer beskriver som ”hyfsad”, åtminstone bland äldre och i riskgrupper.

Sex tolkar på heltid

Att Nötkärnan har sex tolkar som arbetar heltid på vårdcentralen har säkert bidragit till att öka kunskapen om covid och om vaccinet. Patienter som pratar arabiska, somaliska, kurdiska eller något av de tre språken bosniska, kroatiska och serbiska kan få information och tolkhjälp på sitt eget språk. Även tolkarna har förstås tagit många samtal om vaccinet.

– Vi når besökarna på ett annat sätt när vi pratar deras modersmål, säger Zahra Aden som tolkar mellan svenska och somaliska. Zahra är övertygad om att de flesta till slut väljer att ta vaccinet om de bara får lite tid på sig.

Språktolken Zarah och Tara Akram, sjuksköterska som vaccinerar på vårdcentralen Nötkärnan. Foto: Anna Rehnberg

– Förr eller senare börjar folk se vaccinet som en tillgång, om inte annat så för att de vill kunna resa igen, säger Zahra. Så sent som idag fick jag ett samtal från en kvinna som varit väldigt vaccinkritisk. Nu bokade hon en tid för sin första spruta på lördag.

Tidiga med drop-in

Nötkärnans Vårdcentral i Bergsjön startade sin verksamhet 2009 med ambitionen att ge bästa tänkbara vård på patientens villkor. En stor del av invånarna i Göteborgs nordöstra stadsdelar pratar inte så bra svenska och då är det svårt att boka tid hos läkare. Därför valde Nötkärnan en annan modell. Här var en stor del av tiderna drop-in och man anställde tolkar som kunde förbättra kommunikationen mellan patienten och personalen.

Tolkrummet på vårdcentralen Nötkärnans laboratorium.
Tolkrummet på vårdcentralen Nötkärnans laboratorium. Foto: Anna Rehnberg

Christer Andersson var med och startade Nötkärnan för tretton år sedan och han ägnar fortfarande en stor del av sin tid åt att ta emot patienter.

Skapar trygghet

– Kvalitet i vården bygger på att man lyssnar på patienterna, säger han. Det skapar trygghet och i det långa loppet minskar det faktiskt antalet vårdbesök eftersom patienterna får bättre kunskap om sina sjukdomar.

Under åren som gått har Nötkärnan sakta men säkert etablerat sig som en viktig del av lokalsamhället i Nordost. Undersökningar visar på skyhöga förtroendesiffror för vårdcentralen och enligt Christer beror det på att Nötkärnan visat att man kommit för att stanna.

– Vår ambition är att patienterna ska träffa samma läkare vid varje besök, säger han. Ansvarstagande, kontinuitet och långsiktighet är ledord i alla delar av verksamheten och det gör att patienterna litar på oss.

Text: Benedikta Cavallin
vgrfokus@vgregion.se

Läs också: Närhet, samtal och samarbete ger resultat i vaccinationsarbetet
Om inte vaccinationsteamet kommit hade det inte blivit någon spruta
Guiderna i Angered pratar vaccin med folk på gatan
”Vården måste vara på lika villkor oberoende av var man bor”
Mobila hälsoteamet vaccinerar där behovet är störst

Samra Hasambegovic, Shad Ahmed, och Tara Akram på Nötkärnans vårdcentral
Samra Hasambegovic, Shad Ahmed, och Tara Akram på Nötkärnans vårdcentral Foto: Anna Rehnberg

Fakta

Nötkärnans vårdcentral i stadsdelen Bergsjön i Göteborg öppnade 2009 och sju år senare flyttade de in i nybyggda lokaler.

Nötkärnan i Bergsjön har över 19 000 listade patienter.

Nötkärnan är en kedja med åtta vårdcentraler varav sju ligger i Västra Götaland. Alla är till största delen medarbetarägda.