Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll
Blivande vildmarksguide Caroline Hermansson på skidor. Bild: José Lagunas Vargas

Här får blivande äventyrsguider kunskaper om både skidåkning och ledarskap

Vill du bli äventyrsguide, hunddagisföreståndare, gå en sommarkurs eller läsa in gymnasiet? Nu öppnar ansökningsperioden för höstens kurser på Västra Götalandsregionens sex folkhögskolor.

Ute på mossen vid Råggärds kyrka i Dalsland glider elva skidåkare fram i ett vackert vinterlandskap. Snön ligger decimeterdjup och kylan biter. Skidåkarna går på äventyrsguideutbildningen vid Dalslands folkhögskola och övar på att köra turskidor med tung packning på ryggen.

Joakim Lundqvist
Joakim Lundqvist.

– Kämpa på! ropar kursledaren Nils Gustafsson till deltagarna i skidspåret.

– Wow, det är helt fantastiskt! Men också jättejobbigt, för jag har nästan inget fäste under skidorna, pustar Joakim Lundqvist med svettdroppar i pannan och ett stort leende.

Hantera utrustning

Skidturen är en förberedelse inför kommande långturer med övernattningar i snöbivacker och tält i fjällterräng.

– Vi gör en dagstur i dag för att deltagarna ska få känna på hur de reagerar i kyla och hur de ska hantera all utrustning, säger Nils Gustafsson.

Större konkurrens vid lågkonjunktur

Äventyrsguideutbildningen vid Dalslands folkhögskola är en av omkring trettio längre utbildningar som arrangeras på Västra Götalandsregionens folkhögskolor. Det finns även kortare utbildningar, till exempel sommarkurser.

I januari och början av februari öppnar ansökningsperioden till höstens kurser.– Just nu har vi ungefär 1 500 deltagare på våra utbildningar. Vi fyller alltid platserna. Men konkurrensen om utbildningsplatserna brukar bli större i tider av lågkonjunktur, när arbetslösheten är högre, säger Anders Ahlström som är förvaltningschef för regionens folkhögskolor.

Inte alltid betygen som avgör

Antagningskraven skiljer sig åt mellan olika utbildningar. Till vissa yrkesutbildningar behövs förkunskaper som grundläggande behörighet från gymnasiet, eller att deltagaren kan visa prov på praktiska färdigheter.

För sökande som vill läsa in grundskolan eller gymnasiet på de allmänna linjerna, är det de sökande med störst behov av utbildningen och som bedöms klara av den, som tilldelas en utbildningsplats.

– Vi kallar alla sökande till intervju. Det är inte betygen som avgör vem som kommer in.

Yrken som efterfrågas

Det är vanligt att folkhögskolor drivs av idéburna organisationer, till exempel trossamfund, fackliga organisationer, kulturföreningar eller nykterhetsförbund. Varför driver Västra Götalandsregionen folkhögskolor?

skidåkning
Bild: Erik Westling

Anders Ahlström berättar att det finns flera orsaker. Utbildningsinnehållet blir politiskt och religiöst obundet och det ger ekonomiska möjligheter att bedriva en långsiktig verksamhet.

– Det är också ett sätt att bygga upp kompetens i regionen och utbilda människor till yrken som efterfrågas, till exempel undersköterskor, måltidsbiträden, fritidsledare, äventyrsguider eller yrkesbiodlare.

”Många gör en livsresa hos oss”

Ett annat viktigt syfte är att inkludera människor som står utanför arbetslivet. Det kan vara människor som hamnat utanför på grund av att de inte kan svenska språket eller unga som varit hemmasittare under skoltiden.

– Det finns många som gör en livsresa hos oss. En del kanske inte ens vågar gå in i lokalerna i början eller sitter tysta med en keps nerdragen över ansiktet de första månaderna. Men när de börjar känna sig trygga och accepterade, händer det något stort. Ofta börjar de tro på sig själva och kan hitta sin plats i samhället, berättar Anders Ahlström.

Längtar efter att arbeta utomhus

Till äventyrsguideutbildningen kommer personer från hela landet. De yngsta brukar vara runt 18 år och de äldsta i 50-årsåldern.

– Det som är gemensamt är att alla är intresserade av friluftsliv. En del vill byta yrke och är kanske trötta på att sitta vid datorn och längtar efter att arbeta utomhus, säger kursansvarige Nils Gustafsson.

Under den ettåriga utbildningen får deltagarna prova på och fördjupa aktiviteter som klättring, vandring, paddling, långfärdsskridskor, skidåkning och mountainbike. De får också kunskaper om ledarskap, friluftsteknik, första hjälpen i vildmark, naturguidning och företagande.

– När vi har möjlighet anpassar vi aktivitet efter vädret. Här i Dalsland finns äventyret på nära håll! säger Nils Gustafsson och kisar mot solen och den gnistrande snön på Öjemossen.

Text: Kristina Karlberg
Bilder: José Lagunas Vargas
vgrfokus@vgregion.se


MER INFO


ENKÄT:                               

  1. Varför sökte du till utbildningen Äventyrsguide?
  2. Vad ger utbildningen dig?
  3. Har du något speciellt minne från något som ni har gjort hittills?
  4. Drömjobb efter utbildningen?

Caroline Hermansson, 45 år, från MönsteråsCaroline Hermansson

  1. Efter att ha uppfostrat sex barn, kände jag att det var dags att satsa på mig själv och göra något som jag verkligen vill. Min ena dotter har läst till äventyrsguide på gymnasiet och då blev jag lockad att göra något liknande.
  2. Ny energi och fantastiska upplevelser. Jag har tidigare jobbat som industriarbetare och varit sjukskriven för utmattning. Att få vara utomhus och göra olika aktiviteter gör att jag mår bra igen.
  3. Ja, solodygnet. Under 24 timmar fick jag bo ensam i ett litet tält utan kontakt med andra och med mobilen avstängd. Först blev jag rastlös och undrade hur det skulle gå. Sen kom lugnet. Jag tror aldrig att jag sovit så gott som den natten.
  4. Leda guidade turer som hundspannsförare.

Rasmus Djerf, 20 år, från Göteborg

Rasmus Djerf

  1. Jag är uppvuxen med friluftsliv och har seglat väldigt mycket. Jag har jobbat på segelfartyg som däcksman och gillar det äventyrliga. Därför tänkte jag att utbildningen skulle kunna ge mig mycket, oavsett vilken karriär jag väljer i framtiden.
  2. Jag får prova på många olika utomhusaktiviteter och har framför allt fastnat för havskajak och turskidåkning. Det är också bra att vi får lära oss om ledarskap och hur man startar företag.
  3. Alla fina turer med havskajaker. Vi har paddlat i olika typer av väder, ibland i mycket vågor och vind. Om någon vecka ska vi paddla havskajak, kanske bland isflak!
  4. Att bli havskajakguide.

Joakim Lundqvist, 26 år, från BrastadJoakim Lundqvist

  1. Jag ville byta yrkesbana och lägga tid på något som är kul i stället för att arbeta på Systembolaget. För två år sedan var jag ute och paddlade havskajak för första gången. Det var hård vind, jag fick en adrenalinkick och kände att jag älskade det. När en kompis tipsade om äventyrsguideutbildningen, tänkte jag att nu gör jag det och sa upp mig från jobbet.
  2. Jag hade noll erfarenhet av friluftsliv och har mest suttit hemma i soffan på fritiden. Utbildningen har inneburit att jag fått utmana mig själv och utvecklats som person.
  3. När vi hade isvaksövning i tio minusgrader. Jag var orolig för att hamna under isen. Men min lärare både pushade och peppade mig på ett sätt som gjorde att jag vågade. Det var en stark upplevelse när jag klarade det.
  4. Att öppna ett eget kajakcentrum med försäljning av utrustning, guidade turer och materialvård. Jag vill jobba med allt som hör ihop med havskajaker.

Öjemossen
Öjemossen. Bild: Erik Westling
Dalslands folkhögskola
Gruppen utgick från Råggärds kyrka. Bild: José Lagunas Vargas
vildmark
Bild: Erik Westling